De Franse vakbonden zetten de hakken in het zand in de strijd tegen luchtvaartmaatschappij Air France, met als inzet de oprichting van een Europese prijsvechter onder de merknaam Transavia.

De staking die vorige week begon, wordt verlengd tot en met 30 september, zo meldde de pilotenbond SNPL woensdag.

Ook Air France houdt voet bij stuk en weigert in te gaan op de belangrijkste eis van de bonden, die het uitbreidingsplan voor Transavia van tafel willen hebben. De zustermaatschappij van KLM blijft bij zijn voorstel om het project uit te stellen, zei topman Frédéric Gagey voor de Franse radio.

Air France liet woensdagnamiddag weten weer om de tafel te gaan met de vakbonden. Het bedrijf wil snel tot een oplossing komen, liet een woordvoerder weten aan persbureau Bloomberg, zonder aan te geven of het inmiddels bereid is tot verdergaande concessies.

Eerder op de dag leek de uitbreiding van Transavia met een Europese divisie nog op losse schroeven te staan. Staatssecretaris Alain Vidalies (Transport) zei dat Air France onder druk van de staking het plan definitief zou hebben geschrapt. Het bedrijf noemde dat direct al “voorbarig”.

Concurrent Ryanair en easyJet

Door via Transavia meer goedkope vakantievluchten aan te bieden, hoop Air France-KLM marktaandeel terug te winnen dat het de laatste decennia heeft moeten afstaan aan prijsvechters als Ryanair en easyJet. Daarbij wil het bedrijf met het nieuwe Transavia Europe ook markten buiten Frankrijk en Nederland aanboren.

De piloten van Air France zijn daar fel op tegen. Zij vrezen dat Franse banen naar het buitenland verdwijnen en hun eigen arbeidsvoorwaarden worden uitgekleed. Air France-KLM heeft namelijk ook aangekondigd dat verliesgevende activiteiten, zoals de binnenlandse en Europese vluchten van Air France, verder worden gesaneerd.

Ook premier Manuel Valls gooide woensdag zijn gewicht in de strijd. Hij riep de partijen op "in de komende uren'' tot een oplossing voor het conflict te komen. Hij voegde eraan toe dat Air France "in gevaar'' is. Het bedrijf verliest naar eigen zeggen 15 tot 20 miljoen euro per dag door de staking.

Keiharde opstelling

FNV Bondgenoten is geschrokken van de "keiharde opstelling" van Air France in het conflict met zijn stakende piloten, zei bestuurder Jan van den Brink woensdag. Hij vreest dat ook KLM een hardere lijn zal inzetten bij de onderhandelingen over een nieuwe cao.

"Wij zijn hier gewend in overleg tot een oplossing te komen'', zei Van den Brink. In Frankrijk ligt dat anders, maar de opstelling van Air France in het huidige conflict is volgens de bestuurder "ongekend''. Als KLM er net zo stevig in gaat als het Franse zusterbedrijf, zijn acties in Nederland zeker niet uit te sluiten, waarschuwde hij.

Piloten grootverdieners

Hoewel FNV het inhoudelijk eens is met de stakende piloten, vindt Van den Brink wel dat zij meer oog zouden mogen hebben voor de belangen van het overige personeel. "Het zijn wel de grootverdieners binnen het bedrijf'', zei hij. "We zien door de staking erg veel geld de organisatie uitgaan. Dat baart ook zorgen.''

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) liet vorige week al weten de acties van de Franse collega's volledig te steunen. Eerder deze week zegde de pilotenvakbond het vertrouwen op in topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM.

Financiële gevolgen

Vakbond De Unie kan "in de basis'' begrip opbrengen voor de acties, maar is bezorgd over de financiële gevolgen. "De staking kost per dag ongeveer 20 miljoen euro. Dat enorme bedrag drukt natuurlijk direct op de winstgevendheid'', zei bestuurder Swen Laarveld. Hoewel de kosten eenmalig zijn, zullen de effecten van de acties nog lang voelbaar zijn, voorspelde hij.

De vakbondsbestuurders wijzen op de offers die het KLM-personeel al heeft gebracht om de kosten te verlagen. Volgens Laarveld bestaat het risico bestaat dat de werknemers in Nederland uiteindelijk opnieuw moeten bloeden door de staking in Frankrijk. Van den Brink waarschuwde alvast dat wat FNV betreft bij de KLM'ers "de rek er wel uit is''.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl